Simon en Karen fietsen naar Denemarken

Trein naar huis, fietsen tussen Leer en Bad Nieuweschans - 36 km (cum 872)

Vooraf: dit is een verslag zonder foto's, we hebben tijdens het treinen weinig fotowaardigs gezien en de fietstochten waren te nat.

Ik om 6u op, Simon wat later. We hebben gister de meeste spullen al ingepakt, nu hoeven eigenlijk alleen de bedden en de tenten nog maar, dat kan wel in een uur. De zon schijnt, 7u15 weg en binnen een half uur op het station. Daar blijkt onze trein vertraging te hebben. Dat is lastig, want in Kolding hebben we maar 10 minuten overstaptijd. De vertraging loopt op tot 15 minuten en na even zoeken vind ik de balie. Terwijl twee dames zoeken naar een oplossing (en die niet vinden ivm volgeboekte fietsplaatsen), wordt de vertraging weer minder. Het advies is om toch maar met de geplande trein te gaan en te overleggen met de conducteur.

Het instappen wordt wat bemoeilijkt door een kudde schoolkinderen met rolkoffers, maar het lukt. Gelukkig kan de bagage op de fietsen blijven, anders zou overstappen nog lastiger worden.

De conducteur gaat kijken wat ze kan doen, ze verwacht dat het wel zal lukken, ook omdat onze volgende trein (naar Flensburg) in principe achter de huidige aankomt. Uiteindelijk heeft ze geregeld dat de nieuwe trein op ons wacht, gelukkig aan de andere kant van hetzelfde perron. Pfioeh, de eerste horde is genomen.

Twee Duitsers met fietsen in dezelfde trein moeten ook in Flensburg overstappen op de - 10 min later vertrekkende - trein naar Hamburg. Dat is fijn, want ook nu komen we te laat aan, maar gelukkig staat de volgende trein nog te wachten op hetzelfde perron. Degene met de lichtste fiets (een bikepacker) kan zorgen dat we er allemaal in komen. Even sprinten en het lukt.

Dit is een regionale trein met veel ruimte voor fietsen. Maar goed ook, vanaf Schleswig staan er 14 fietsen in! De meesten moeten er ook in Hamburg uit. Daar zijn we na 2 uur.

Met een NLse fietster (72, heeft net route 8 gefietst met een Vlaamse vriendin) gaan we naar spoor 14 waar onze volgende trein gelukkig 10 minuten te laat vertrekt, anders hadden we die mogelijk gemist. Dit is een snelle ICE, de bagage moet eraf en de fietsen moeten in speciale standaards, deels hangend. De conducteur zegt dat hij de trein zal stoppen als we de fietsen niet goed ophangen. Regels.... Simon helpt met de zware electrische fietsen van de NLse en nog een Franse vrouw. Leuk zo, fietsers die elkaar allemaal helpen. En mooi om hun verhalen te horen. Allemaal mensen die zullen blijven fietsen tot ze echt niet meer kunnen.

Wij moeten er als eerste uit, in Bremen. Daar hebben we dan toch eindelijk een aansluiting gemist. De laatste. Gelukkig niet erg, het is een regionale trein waarvoor reserveren niet nodig is. En zat ruimte voor fietsen.

Om 16u20 zijn we in Leer. Stromende regen. Nou ja, goede test voor mijn poncho en de waterdichtheid van alle tassen. Gelukkig wind mee, dus we doen de 26 km in een recordtijd, 1u28m. Helaas is het, incl stoppen en de weg zoeken (laatste stuk fietspad blijkt afgesloten), net te lang om in Nieuweschans de trein van 18u te halen. Gelukkig gaat de volgende al een half uur later en het is binnen droog en warm. Restje chips gaat er goed in en van een medefietser krijgen we een restje chocolade. Leuke mensen, die fietsers!

Om 19u15 in Groningen, het plenst nog steeds. Poncho maar weer aan en gaan. De laatste 6 km!

Thuis staat de garage al uitnodigend open om de fietsen meteen droog neer te kunnen zetten. De bietjesstamppot is warm en de kachel staat aan. Fijn, thuis!

Cora

Wat ontzettend leuk om met jullie mee te mogen reizen. Jullie hebben prachtige dingen gezien en gedaan. En zo stoer, samen fietsen, door weer en wind.
Op naar de volgende tocht denk ik...!

Karen Blaakmeer

Dat zou maar zo eens kunnen! 😁

Laura

Ja, wat een gedoe met dat overstappen en die treinen halen, die allemaal net een beetje vertraging hebben. Ik herken die stress, maar dan niet met vol bepakte fietsen gelukkig.
En die regen gisteren! Wij hebben gisteravond nog de Avondvierdaagse gelopen, 10 km non-stop stromende regen. Wel jammer van jullie laatste dag, maar goed om dan weer warm thuis te zijn.

Klaas Dijkstra

Wat een mooie tocht hebben jullie gemaakt! Heb jullie verhalen met plezier gelezen, maar ook met bewondering... De vele regen(buien).... Poeh en toch door met een positieve blik voorwaarts.
Toppers!!,.

Karen Blaakmeer