Simon en Karen fietsen naar Denemarken

Simon camping (en mislukte afspraak poging) - Karen fietsen, 65 km - sushi eten

Vanochtend geen regen op de tent, mooi. Ik sta redelijk op tijd op, vertrek net na 9u voor een dagje fietsen. Het doel is het plaatsje Kerteminde. Ik las daarover gister op de website visitdenmark dat het een mooi dorp moet zijn en er is een museum waar ik graag heen wil, van (oa) Johannes Larsen die veel vogels schilderde, begin 1900.

Er is één fietsroute tussen Odense en Kerteminde, die wil ik op de terugweg nemen omdat die naar het centrum van Odense gaat waar we vanavond mogelijk gaan eten. Ik bepaal in mijn kaart-app zelf de route voor de heenweg. De wind is west, lekker in de rug.

Twee keer geschuild voor een bui, de tweede vrij hevig en lang. Toen zat ik in de winkel van het vikingmuseum bij Ladby. Ik had geen zin en tijd om het museum in te gaan, maar heb er wel wat over gelezen. Het is gebouwd rondom een bootgraf uit ca 900 na Chr. Er is een (ws hooggeplaatste) viking begraven in een lange boot, samen met 11 paarden, 5 honden en vele gebruiks- en siervoorwerpen. Waarschijnlijk kreeg hij die mee voor zijn tocht naar Valhalla. Het geheel is daarna bedekt met aarde tot een grafheuvel. Van de boot zelf is weinig meer over, maar de contouren waren blijkbaar wel duidelijk zichtbaar. Best boeiend, misschien leuk om ooit nog eens heen te gaan.

Na de bui zal het een half uur droog blijven zegt de radar, dus snel de laatste km naar Kerteminde. Daar wat door de mooie straatjes gelaveerd en net voor de bui bij het museum. Eerst maar wat eten, ze hebben in het restaurant heerlijke garnalen op roggebrood, koffie en rabarbertaart.

Het museum zelf, met name de werkplaats en villa van Johannes en zijn vrouw Alhed, zijn fantastisch. Alle muren zijn behangen met schilderijen, etsen, aquarellen en tekeningen. De meeste van het echtpaar Larsen, maar ook van andere kunstenaars (vooral vrienden en familie, Kerteminde was, net als Worpswede een soort kunstenkolonie). In de eetkamer zijn alle muren beschilderd door Johannes. Zo'n kamer wil ik ook wel :-)

In een later bijgebouwde expositieruimte hangt nog meer moois en er is een tijdelijke expositie met door natuur geïnspireerde gebreide jurken. Ben blij dat ik hierheen ben gegaan.

Ondertussen contact met Simon met het verzoek niet voor 18u terug te zijn, hij heeft met Moonly afgesproken op de camping om te kletsen en kaarten. Prima, dat red ik ws toch niet met 30 km tegenwind. Ik ga nog even naar de haven om in de verte de grote brug over de Grote Belt te zien (van Fyn naar Sjaelland) en daarna via een noordelijke route terug. Oa over de hoogste heuvel van de omgeving bij Munkebo (58 m). Hier zijn ook resten van viking bewoning gevonden. Er staat een uitzichttoren met mooi zicht op de noordoost-hoek van Fyn. En op weer een flinke bui in aantocht ;-)

Onderweg appt Simon dat de afspraak helaas toch niet lukt, heel jammer. Dan maar wat anders leuks doen: sushi eten. Terwijl ik schuil, heb ik mooi even tijd om een sushi restaurant in Odense te zoeken. Er is er 1 halverwege de camping en het centrum. Mijn route app geeft aan dat ik daar tegen 19u kan zijn. Dat blijkt ook wel te lukken, de tegenwind valt mee doordat er vaak houtwallen of bosjes zijn. En zonder bagage fietst het lekker licht!

In Odense fiets ik eerst weer over de mooie brede fietspaden die de stad doorkruisen. Later fiets ik nog een klein stukje om zodat ik het fietspad langs de rivier kan volgen. Erg bijzonder, die hele brede, groene strook dwars door een stad.

Ik ben toch nog op de verwachte tijd bij het restaurant. Simon heeft al een tafeltje en we genieten van sushi en enkele kleine warme gerechten. En deel wordt gebracht door een serveerrobot, geinig. Was een goede manier om de vakantie af te sluiten.

Op de camping pakken we de meeste spullen vast in en ik ga nog even binnen zitten om de foto's van de afgelopen dagen te plaatsen. En dan lekker slapen, de laatste nacht in de tent!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!