Simon en Karen fietsen naar Denemarken

Dagje Odense - HC Andersen museum - Simon ontmoet Moonly

(verslag geschreven op 10 juni)

We slapen uit en blijven lekker in de tent terwijl de regen op het tentdoek tikt. Rond 12u, in een droge bui, gaan we naar de stad. Simon heeft net gehoord dat zijn game-vriend Moonly om 13u in het park aan de noordkant van het centrum zal zijn. Ik heb een ticket geboekt voor het Hans Christian Andersen museum om 14u. Mooie route langs het riviertje dat door de stad stroomt, oa tussen twee delen van de dierentuin door.

Ik laat Simon achter bij het park. Hij vertelt later dat ze samen wat door de stad hebben gelopen en dat ze ergens een broodje hebben gegeten. Ze hebben voor morgen weer afgesproken. Ik ga in een leuk tentje nog even koffie drinken, met lekkere citroencake.

Dan naar het museum. Je krijgt standaard een audiotour, de koptelefoon maakt contact met de plek waar je bent. Het werkt meestal goed, soms pikt het een verkeerd stukje op, maar het onthoudt wel wat je al hebt gehoord. Het is een combinatie van een verteller, van HC Andersen 'zelf' en van andere personages, inclusief objecten die iets vertellen.

Het eerste deel gaat over het leven van de schrijver die, naast sprookjes, ook vele gedichten, romans, toneelteksten, reisverhalen en autobiografieën schreef. Daarna komt een deel waar enkele sprookjes worden uitgebeeld met muziek, pratende personages en objecten.

Leuk gedaan is de Kleren van de Keizer, daar staat een 'spiegel' die, als je ervoor staat, kleren op je projecteert en vertelt hoe mooi het je staat. De stem vraagt je rond te draaien, je armen op te tillen, etc. Aan de andere kant van die 'spiegel' kunnen anderen je zien, maar dan zonder die kleren. En zonder te horen wat jij hoort. Leuk effect.

Het gebouw is bijzonder, het zijn enkele aan elkaar verbonden ronde gebouwen die enigszins de grond in gaan, omringd door een weelderige tuin. Aan het eind van de route ga je weer omhoog en kom je uit in het kleine huisje waarin Andersen is geboren.

Zonuendan zag ik al wel dat het fors regende. Simon blijkt enorm nat geworden toen hij naar huis fietste. Gelukkig is het om 17u wat minder hevig. Ik haal nog wat avondeten en ontbijt bij een kleine super en fiets dan terug.

We hebben gegeten in de algemene ruimte en ik blijf daar nog wat langer zitten om uit te zoeken wat ik morgen kan doen (Simin blijft in de stad voor een 2e afspraak met Moonly). Ik wil eigenlijk nog wel wat fietsen en vind een bestemming in het oosten. Dat is qua wind (4-5 bft uit het westen) minder handig, maar hopelijk zal het meevallen.

Reacties

Reacties

Annamarie

Leuke verhalen weer Karen!
Heb ze in etappes gelezen want ik was zelf ook fietsende 🤣.

Karen Blaakmeer

Dank! Hoor binnenkort graag hoe het was!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!