Simon en Karen fietsen naar Denemarken

Veel buien, rondom camping gewandeld, naar Middelfart

Half 8 wakker en meteen even naar de regenverwachting gekeken. Ziet er niet goed uit, veel buien. Door het tentdoek heen overleg met Simon en voor hem kan het ook wel dat we een dag later in Odense aankomen. Zijn vriend daar moet toch morgen overdag nog werken. Ik vind het ook wel leuk om hier in de buurt nog wat wandelen en te kijken of we de bruinvissen kunnen zien die hier blijken voor te komen.

Na een ochtendje 'dingen op telefoon' ed (en veel buien), smeer ik wat broodjes en gaan we op pad. Door het bos achter de camping naar de kust. Veel kwallen op het kiezelstrandje en mooi zicht op de bruggen. Er loopt een groep mensen bovenop de brug, dat is hier blijkbaar een attractie. Vanaf een pier zien we veel zwemmende kwallen, minstens drie soorten.

Komen langs een gratis shelterplek met vier half open afdakken waaronder je kunt slapen. Die heb je hier veel, net als gratis 'wild' kampeerplekjes. Daar zijn hoogstens een wc en afvalbak, verder geen faciliteiten. We hebben het deze vakantie niet uitgeprobeerd, maar het zou wel een goedkope vakantie zijn en iets om te onthouden. Er zijn veel meer van zulke plekken dan echte campings.

Verder door het bos, mooie meertjes, grote mierenhopen en een toegangshek naar het enorme hertenpark dat een groot deel van het schiereiland omvat. Er lopen drie soorten, maar we zien alleen wat edelherten op het open grasland. De mannen al met nieuwe grote geweien. Het stikt er ook van de veldleeuweriken. Op een bankje eten we onze broodjes. Het is, op een korte bui na, droog en zonnig. Het rondje was 2,5 km.

Terug op de camping blijkt dat we even hadden moeten vragen of we nog een nacht konden blijven. Er komt namelijk een groot gezelschap omdat er morgen en overmorgen een rock festival is: "Onder de brug". Blijkt een jaarlijks fenomeen met vooral Deense artiesten. Er waren de hele ochtend al enthousiaste Denen aan de rand van het tentenveld met luide muziek die grote tenten opzetten en nu zelfs een wagen met wat toiletten; we hadden ons al afgevraagd wat ze kwamen doen. Vandaar dus. Dat belooft wat voor vannacht... Gelukkig heeft de camping eigenaresse de gereserveerde plekken kunnen verplaatsen en hoeven wij niet weg.

Simon duikt zijn tent in en ik stap op de fiets naar Middelfart voor sightseeing en boodschappen. Als ik bij de kust kom, zie ik zowaar wat verdachts boven het water uitsteken: een grijze zeehond! En even later, jawel, rugvinnen van enkele bruinvissen! Wauw.

Ben net op tijd in het stadje om even te schuilen voor een fikse bui. Boodschappen voor vanavond een morgen t/m lunch en dan de 3,5 km terugfietsen.

We koken en eten in de keuken en praten met enkele van de festival gangers. Ze hebben een grote lading vlees in de oven staan voor het avondeten van de groep. Ze nodigen ons uit om straks een biertje te komen drinken. Gaan we doen!

Eerst nog even koffie, foto's en verhaal schrijven, D&D puzzels, rustig in de keuken. Om half 10 naar het bier. Zijn aan een tafel gaan zitten met 2 zussen en een man van rond de 60. Ze spreken prima Engels. Zij blijken de rest van de groep eigenlijk niet te kennen, zijn ook uitgenodigd. We krijgen meer bier dan de bedoeling was en ik ook nog wat rum-cola, gelukkig allemaal net niet teveel. Van de behoorlijk aangeschoten man krijg ik adres en telefoonnummer, als we in Kopenhagen komen, ooit, moeten we langskomen! Hij blijft dit herhalen... Simon redt me door van plaats te wisselen :-) Al met al een leuke avond, boeiend, verrassend. Tegen 12u onze tenten in. De muziek en het gepraat gaan nog een tijdje door, maar ik ben blijkbaar toch in slaap gevallen.