Simon en Karen fietsen naar Denemarken

11e fietsdag - via Christianfeld en hoge top naar Fyn - 71 km (cum 772)

(verslag geschreven op 6 juni)

Weer op tijd op, inpakken en verder. Simon neemt afscheid van de huismus die vrijwel constant op de hoek van het toilet gebouw zat te tsjilpen. Ik denk dat hij een goede nestplek zat te adverteren of verdedigen.

Vanuit Haderslev gaan we meteen weer de heuvels in, hebben de hele dag enkele pittige klimmetjes gehad, ik kon het soms maar net fietsend redden. Simons jonge benen brengen hem in hoger tempo naar boven, hij kon mij later op de dag zelfs nog een steuntje in de rug geven.

De zon schijnt en het landschap is schilderachtig, met witte rietgedekte huisjes, rode boerderijen, witte kerkjes, plukjes bomen en veel veldleeuweriken.

De receptionist van de camping had me gister al aangeraden om naar Christiansfeld te gaan en route 8 gaat daar, niet geheel toevallig, dwars doorheen. Het is Unesco werelderfgoed en dat is te zien (https://whc.unesco.org/en/list/1468). Het doet denken aan Friedrichstadt, ook dit stadje is redelijk recent gesticht door een religieuze groep, de Moravische kerk (Herrnhut). Aangelegd in 1773 in een recht stratenpatroon met vooral van gele bakstenen. Erg aantrekkelijk. We gaan even zitten in een bakkerij waar ze de lokale 'honningkake' bakken, een soort ontbijtkoek. Ik neem liever cheesecake ;-). Duur, maar heerlijk!

Volgende stop is de hoogste heuvel van zuid Jutland, Skamlingsbanken, 113 m. Het is er onverwacht druk, met zelfs verkeersregelaars die auto's naar parkeerplekken op een grasveld dirigeren. Op de top is een soort obelisk en een grote Deense vlag waarbij stoelen staan opgesteld voor een spreekgestoelte. Navragen leert dat het vandaag een feestdag is, Grondwetdag oid. Er komen politici spreken. We denken er 1 gezien te hebben wiens hoofd we de hele dag al zien op posters aan lantaarnpalen.

Aan de andere zijde van de heuvel, naast het hobbit-achtige ingegraven bezoekerscentrum, is een muziekpodium waar later koren blijken op te treden. Heb er 1 gehoord. Ze deden hun best.

Er is ook een kraam die warm eten verkoopt en wij lusten wel wat. Nemen beide een pølser (braadworst), Simon met aardappelsalade, ik met brood. Betalen kan alleen contant of digitaal. Wij hebben geen kronen en de digitale betaalmethode blijkt alleen voor Denen beschikbaar. Gelukkig accepteren ze, na enig overleg, ook euro's. Fijn.

Dan heuvelaf, naar Kolding. Daar is een supermarkt open, meteen maar gebruik van maken voor het avondeten en ontbijt. Blijkt een goede keus, alle supers die we daarna zien, zijn gesloten ivm de feestdag.

In Kolding stappen we van route 8 over naar route 6 (Englandsruten). Deze loopt van west naar oost dwars door Denemarken en komt oa door Odense. Dat blijkt echter niet zo prettig, de eerste 10-15 km gaan over een grote weg waarlangs alleen een smalle strook is voor fietsers. Vooral tijdens het omhoog klimmen is dat verre van fijn. Na 5 km bedenk ik dat route 8 dezelfde kant op gaat, maar iets noordelijker loopt. Die mag dan misschien wat langer zijn, maar alles beter dan deze grote weg! We nemen een doorsteekje en fietsen daarna grotendeels over rustige wegen en fietspaden. Beter. Uiteindelijk komen beide routes weer samen bij de eerste brug die over de Kleine Belt is gebouwd, naar Middelfart op Funen. Gelukkig zitten er winddichte schotten langs de reling, dat fiets prima in de straffe westenwind.

Aan de overkant ligt meteen al de camping die ik had bedacht. Niet goedkoop, maar wel weer prima wifi, een grote keuken en een bijna leeg tentenveld. Er is alleen 1 andere fietser, niet geheel toevallig een Nederlander. Hij fietst al 40 jaar en doet nu de gehele route 8 (880 km), net als de fietser van de vorige camping.

We eten in de keuken, tomatensoep en weer een mengsel van coleslaw met zure haring in saus. Daarna blijf ik in de keuken om foto's te verwerken. Ik klets nog even met onze buurman en later met een Deense vrouw die wat vertelt over de dingen die hier in de buurt te zien zijn. Aangezien er voor morgen veel buien zijn voorspeld, is het misschien een idee om hier een extra nacht te blijven. Beslissen we morgen. (naschrift: blijven inderdaad een extra nacht op deze camping)