Simon en Karen fietsen naar Denemarken

10e fietsdag - naar het noorden over route 8 - 67 km (cum 701)

Ontbijt in de keuken, blij met de waterkoker. Simon maakt maar eens noodles en ik een kop thee. Ik eet nu bijna elke ochtend koude havermout (betonpap) met fruit. Ik heb het havermout mengsel (incl melkpoeder) thuis al in porties in zakjes gedaan, er hoeft alleen maar water bij. Makkelijk en lekker. Ondertussen zoek ik uit hoe we volgende week met de trein van Odense naar huis kunnen. Kortst (en hopelijk ook het leukst) is om via Leer te gaan, van daar naar Nieuweschans te fietsen en dan weer verder met de trein. Helaas lukt het reserveren van fietsplaatsen niet via noch Deutsche Bahn noch NS internationaal. Dus dan maar bellen met NS. Bijna een uur aan de lijn gehangen, er was een storing bij het verzenden van betaalverzoeken en ze hadden het erg druk ivm met de overstromingen in Zuid-Duitsland. Maar wel gelukt! Fijn dat dat klaar is.

Wat later weg dan normaal, pas tegen 11u. We gaan een klein stukje naar het zuiden, steken dan het binnenland in en pakken route 8 op naar het noorden. Helaas weer een grijze dag en een NW wind die net iets harder is dan prettig is. Gelukkig zijn er redelijk vaak houtwallen en bossen en gaan we soms ook even naar het oosten, dan hebben we er geen last van. Meer hellingen dan we tot nu toe gewend waren; uitdagende klimmetjes (ik heb 2x gelopen, gelukkig zijn de hellingen niet heel lang), maar ook een paar heerlijke lange afdalingen waar we met goed zicht op de weg voluit konden gaan (max ongeveer 45 km/u).

Lunch op een boomstam in een bos en boodschappen bij een Lidl in Abenraa. Daarna een mooi fietspad over, waarschijnlijk, een oud railtracé. En weer veel glooiende heuvels en uitgebloeid koolzaad.

We komen en paar keer aan de kust en zien daar wel wat campings, maar die zijn allemaal erg groot en vol. Ik had gister op de kaart al wat campings gevonden en websites bekeken en die in Haderslev zag er goed uit. Dat blijkt te kloppen, het is niet groot en er is een ruim tentenveld. De wifi werkt zelfs in de tenten, er is een keuken met oa een waterkoker en de douches zijn lekker.

We zijn hier net na 17u. Ik geniet na het tent opzetten van een kopje koffie (had ik nog tegoed, we hebben onderweg geen koffie gevonden). Simon stelt het eten samen: coleslaw met een potje zure haring in mosterdsaus erdoor, aanrader! Wat japanse groentepasteitjes erbij om ook wat warms te hebben. Prima campingmaal.

Praten nog even met de NLse buurman die bijna klaar is met zijn 2-weekse fietsvakantie. Hij heeft de hele route 8 gedaan en gaat morgen terug naar zijn auto.

Morgen blijven wij hier. Er wordt weer wat regen voorspeld en we hebben nog dagen over. Zoals het nu lijkt, hoeven we namelijk nog maar 2 dagen te fietsen naar Odense en we hoeven daar pas vrijdag aan te komen. Dus een dagje rust is wel lekker!