Simon en Karen fietsen naar Denemarken

9e fietsdag - fietsveer naar Denemarken en rust-middag - 44 km (cum 634)

Even een wat korter verslag. Gister naar het oosten gegaan, vooral omdat er naar het noorden weinig campings waren en verder oostelijk wel. Ik had een vaag plan om via wat eilanden naar Odense te gaan, maar we hebben genoeg tijd en Simon wil liever het grootste deel van de route fietsend afleggen. Dus we gaan vandaag naar het noorden en nemen een fietsveer naar Denemarken waarna we de rest van de route weer over land kunnen doen. We volgen dan, itt een eerder vaag plan, niet de pelgrimsroute (eurovelo 3), maar nemen nu de Østersøroute, een Deense langeafstandroute, nummer 8.

Vandaag nog een stukje Duitsland. Mooie route door glooiend landschap met weides, akkers en bosjes. Onderweg een bruine kiekendief, eekhoorn, een bijzonder huis (van een D&D speler denkt Simon), oude rietgedekte boerderijtjes met bijzondere dakconstructies, een bakker met lekker gebak, een door het water weggeslagen fietspad en bewolking die langzaam wegtrekt. Zie de foto's. Hieronder alleen de eekhoorn :-)

Gister al kaartjes voor de fietsveer gekocht voor de afvaart van 13u. Dat halen we makkelijk.

Een uur varen, van Langballigau naar Egernsund. Naast ons nog 2 andere passagiers. Er is ruimte voor ongeveer 12 fietsen. Straf windje, veel scheefhangende zeilboten.

Vanaf Egersund nog 4 km fietsen naar de 2e van de 2 campings die hier zijn. De eerste zagen we al vanaf het water, erg veel caravans en campers op elkaar gepropt aan de kust. Blij dat we naar de 2e zijn gegaan, ligt in het dorp aan de doorgaande weg, maar is als wij komen nog helemaal leeg en is een groene oase met verrassende faciliteiten. Oa een keuken en een pooltafel! Zijn mooi op tijd, er is nog tijd voor een was die daarna ook nog droog kan wapperen in de zon. De camping beheerder (spreekt Engels, ook fijn) brengt een droogrek. Kortom, het bevalt prima!

Na het eten (macaroni met veel groente en kaas) nog een potje poolen. Ik kan het nog (een beetje).

Ondertussen foto's en verhaal van gister en vandaag geplaatst. Ben weer bij.