Simon en Karen fietsen naar Denemarken

8e fietsdag - langs Vikingwal en Schleswig naar het oosten - 84 km (cum 590)

Tegen half 10 vertrekken we. Ik wilde nog een foto maken van de boerenzwaluwen die een nest bouwen binnen in het toiletgebouw, maar helaas is het nestbegin verwijderd en de deur dicht. Geeft ws teveel bende en mensen schrikken er maar van dat er ineens een vogel langs hun hoofd vliegt. Toch jammer. Het is meteen al vrij zonnig en dat blijft het de hele dag, lekker!

We volgen vandaag weer eens een bewegwijzerde route: Friesen-Wikingen. Deels langs de rivier de Treene. Vooral door landbouw gebied, lijkt vrij kleinschalig en niet heel intensief. Een paar kleine dorpjes, helaas nergens koffie. In een wat groter dorp is wel een restaurant, maar dat opent pas om 17u. Het café dat er ook is, blijkt permanent gesloten. Ook jammer. Dan maar wat restjes brood en hummus om de trek te stillen.

We slaan een klein stukje van de route over omdat het langs een grote weg loopt. Redelijk evenwijdig loopt een andere route door een mooi veenweidegebied, was een goede keuze (al zullen we natuurlijk nooit weten wat voor moois we langs de andere route hebben gemist).

Het wordt interessant wanneer we een groot stuk langs het Danewerk fietsen, een hoge aarden wal die tussen 700 en 1200 door de Vikingen is opgeworpen. Het loopt over het smalste stuk van Duitsland. Ze konden hierdoor de handel controleren en invallen vanuit het zuiden tegengaan. Indrukwekkend hoeveel ervan over is een hoe hoog het soms is.

De wal eindigt bij de voormalige nederzetting Haithabu (Hedeby), dat tot ergens midden 11e eeuw een belangrijk handelscentrum was. Boeiende geschiedenis. Wiki pagina's https://en.m.wikipedia.org/wiki/Danevirke en https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hedeby

Dan naar het stadje Schleswig, de Dom is van de overkant van de zee-arm Schlei duidelijk zichtbaar. We fietsen langs de oever bijna tot aan de Dom. Grote kerk en een bijzondere, vrij modern ogende toren (uit eind 1800 lezen we later).

Binnen is een bigband aan het repeteren voor een concert vanavond. Later horen we ook nog de sopraan solist en het koor. Ze voeren een stuk uit van Duke Ellington, Sacred Concert. Ik vind het mooi, Simon vindt het minder. We beklimmen de wenteltrappen van de toren naar 55m. Mooi uitzicht over de haven. Het is een klein stadje met een heel compacte oude binnenstad. Daar is helaas op zaterdagmiddag bijna alles al dicht, maar bij een bistro kunnen we gelukkig nog wel wat eten.

We vervolgen onze 'rondrit' door Schleswig naar een bouwmarkt. Hier hebben ze gelukkig wel de kleine Campinggaz cartouches die we nodig hebben voor onze brander. Twee gekocht, nu hebben we zeker genoeg. Bij een Rewe boodschappen voor 2 dagen, de meeste winkels zijn hier op zondag gesloten.

Dan verder, nog ruim 10 km naar de eerste van 2 mogelijke campings. Op zich kunnen onze benen nog wel verder, maar het is al 17u geweest. We zijn net voor sluitingstijd bij de receptie van natuurcamping Hellör die onderaan een vrij steile helling aan het water ligt. Het heeft een schitterend uitzicht over het water, maar er zijn wat andere dingen die tegenvallen. Nou ja, je kunt niet alles hebben. Gelukkig kan ik de powerbanks weer opladen in het toiletgebouw, dat lukt tot nu toe steeds prima. We hebben er 4 mee, vooral mijn telefoon heeft tijdens het fietsen aardig wat stroom nodig omdat ik hem vaak gebruik voor de route. We zouden het met 4 denk ik net 2 dagen redden.

Eten is de linzensoep die we al een paar dagen meeslepen en een toetje. Omdat het al vrij laat is, schuif ik het plaatsen van foto's en schrijven van het verhaal naar morgen (het is nu dus al 2 juni).