Simon en Karen fietsen naar Denemarken

7e fietsdag - naar Friedrichstadt - 60 km (cum 506)

Veel regen vannacht. Om half 8 is het, op soms wat miezer na, droog. We bereiden ons voor op meer regen (overal iets waterdichts overheen), maar dat blijkt uiteindelijk niet nodig. Wel blijft het lang grijs en het landschap waardoor we fietsen is niet erg bijzonder. Wel enkele mooie paden door extensief landbouwgebied en moerasachtige delen (met veel veldleeuweriken), maar ook hele stukken langs grotere wegen.

We hadden erover gedacht om naar Friedrichstadt een combinatie van 2 routes te volgen (Noordzee en Friesen/Vikingen), maar dat zou veel langer geweest zijn en 60 km was mooi genoeg voor vandaag. Zijn dus binnendoor gegaan langs een zelf uitgestippelde route.

Wel leuk was een uitbeelding van een veldslag uit 1500 met miniaturen. Een leger van boeren heeft bij een schans in moerasgebied een 2 maal zo groot leger met 11.000 soldaten van oa koning Hans van Denemarken en enkele Duitse vorsten tegengehouden. Daardoor heeft nog bijna 60 jaar lang de boerenrepubliek Dithmarschen kunnen bestaan. Dit landdeel (Kreis) heet nog steeds zo. Zie Wikipedia voor meer info (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Hemmingstedt)

Tegen 16u zijn we op de camping bij Friedrichstadt. Blijkt een dure, €32. Wel een mooi tentenveld, maar helaas naast een drukke weg. Nou ja, het is maar voor 1 nacht.

Eten op tijd de aardappelsalade en lekkere broodjes die we nog hadden en lopen dan nog even naar het stadje. Dit is begin 1600 gesticht door NLse Mennonieten die een veilige plek zochten. Het wordt ook wel Klein Amsterdam genoemd en er staan huizen met mooie trapgevels (wikipedia: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Friedrichstadt).

Nog even buiten zitten bij de tent, dit schrijven en de route voor morgen bepalen. We gaan langs de Friesen/Vikingen route naar het oosten, naar Schleswig, maar weten nog niet of we dan verder naar het oosten gaan om langs de kust te gaan fietsen, of dat we naar het noorden gaan langs de pelgrimsroute. Morgen zullen we het weten!