Simon en Karen fietsen naar Denemarken

6e fietsdag - langs de Elbe naar het noorden - 88 km (cum 446)

7u op, het is droog. Wel mistig en nog steeds vrij fris. Vannacht was het ook niet zo warm, Simon heeft minder goed geslapen, bij mij ging het wel (met nachthemd en warme kniekousen).

Vertrekken om half 10, volgen nu de Elberadweg. Eerst langs de Lühe en dan de Elbe. Die is hier al zo breed dat je het nauwelijks nog een rivier kunt noemen.

Gelukkig breekt al snel de zon door en wordt het lekker warm. Dat blijft de rest van de dag zo en dankzij de wind die meestal zij en soms in de rug is, schiet het lekker op!

We slingeren wat langs beide kanten van (en soms op) de dijk. En soms weer een stukje verder ervanaf, oa wanneer we door Stade gaan. Dat blijkt een oud Hanzestadje met een getijdehaven en wat vakwerkhuizen. En ze hebben er lekkere apfelstrudel. We gaan er ook nog naar een bouwmarkt voor een nieuwe Campinggaz cartouche (hadden er 2 mee, maar 1 was al bijna leeg), maar helaas hebben ze onze maat niet. Ik koop wel een paar steeksleutels, die was ik vergeten van huis mee te nemen.

We steken de Elbe over met de grote veerboot naar Glückstadt. Er zijn vier boten in de vaart, maar desondanks staat er een lange rij auto's. Dan is een fiets fijn, je kunt meteen de boot op. Die komt er net aan en een half uurtje later zijn we aan de overkant. Op de boot even gesproken met een andere fietster, een Fransse die al 4 weken onderweg is over de Noordzeeroute (Eurovelo 12), ze gaat naar Noorwegen. Gaaf!

Wij volgen aan de overkant ook de Noordzeeroute, maar gaan eerst nog even Glückstadt in voor lunch (Simons eerste döner, mijn eerste falafel, lekker!) en voor boodschappen. Het marktplein is verrassend mooi.

Dan fietsen we zo'n 30 km langs de Elbe, meestal buitendijks. Het grootste deel is prima asfalt en het schiet lekker op. Ik zie een eerste bonte kraai, maar daarna ook weer zwarte, dit is misschien het gebied waar ze beide voorkomen. Maar eens opzoeken.

We hadden gister al meerdere campings op het oog, het zou afhangen van onze snelheid vandaag. Ondanks wat vermoeide benen en zere billen bij mij (Simon heeft nergens last van), lukt het toch wel om nog 15 km extra te fietsen naar een volgende camping. Maar goed dat ik vantevoren niet had gezien dat deze bovenop de enige heuvel in de wijde omtrek ligt. Dat was even flink zweten, maar het is gelukt. Bijna 90 km gehaald, we zijn trots op onszelf.

Als de tenten staan eerst een biertje en wat pinda's, naadloos gevolgd door een maaltijdsalade. De soep bewaren we voor een volgende dag. Helaas zit er geen dressing bij de salade, maar het is wel ok.

Simon gaat vrij snel naar bed, ik doe de dagelijkse administratie voor jullie meelezers en ga zo nog even douchen.

Helaas wordt er vannacht weer regen verwacht een mogelijk morgen ook de hele dag. We gaan het zien!