Simon en Karen fietsen naar Denemarken

Naar Hamburg met trein - 11 km lopen en 12 km fietsen (cum 358)

Beetje uitslapen, regen. Met zijn 2en in mijn tent ontbijten, dat kan best; Simon op zijn stoeltje in de voortent, ik binnen nog lekker in mijn slaapzak. We vermaken ons verder beide op onze telefoon.

Tegen 11u wordt het droog en fietsen we naar Horneburg, 6 km tegen de wind in, maar zonder bepakking gaat het lekker vlot. Een kwartier later vertrekt een trein naar Hamburg, rechtstreeks naar het hoofdstation. Kaartjes kopen gaat handig via de DB app (Deutsche Bahn), we betalen ruim €7 pp voor een enkeltje en zitten dan 50 minuten in de trein.

Helaas in de stad nog steeds veel regen, we moeten regelmatig schuilen voor stevige buien. Het maakt ook dat de stad minder aantrekkelijk is dan hij misschien zou kunnen zijn. Jammer maar helaas.

We lopen een rondje van 11 km, eerst langs enkele bezienswaardigheden: Rathaus, toren van de afgebrande Nicolaikerk, de bakstenen pakhuizen van Speicherstadt en de moderne Elbphilharmonie.

Vervolgens een heel stuk lopen, oa door een grote Turks-Arabische wijk, naar een spellenwinkel waar Simon wilde kijken naar figuurtjes voor zijn D&D spel. Helaas vindt hij ze wat te duur. Er is ook een hebberigmakend aantal spellen. Gelukkig allemaal in het Duits, dat maakt ze minder begerenswaardig ;-)

Dan terug richting station waar vlakbij een restaurant is dat Simon heeft uitgezocht vanwege het Duitse eten. Onderweg zagen we al vele leuke restaurants uit allerlei werelddelen, maar Simon heeft gelijk als hij zegt dat we thuis ook wel Libanees, Vietnamees of Indiaas kunnen eten. Dus het wordt Duits, bij Schifferbörse. Niks mis mee. Haring op roggebrood vooraf, soort vleespap voor Simon (Labskaus, een gerecht uit Hamburg), risotto met geitenkaas voor mij en toe oa 'rote Grütze'.

Dan terug naar het station en om 21u weer bij onze fietsen. Lekker met de wind in de rug terug naar de camping. Gelukkig is het droog.

Morgen weer fietsen, naar het noorden.