Simon en Karen fietsen naar Denemarken

5e fietsdag - Mönchsweg naar Guderhandviertel - 77 km (cum 346)

Vannacht heeft het veel geregend, maar bij opstaan net voor 7u is het zowaar droog. Wel vrij koud en grijs. We zetten voor de zekerheid alle ingepakte spullen onder het afdakje bij de fietsen. Koken voor het eerst deze reis in de ochtend wat water, eerst voor de 6 eitjes die we gister onderweg bij een boerderij kochten en daarna voor Simons ontbijt (noodles). Water koken voor koffie en thee hoeft voor ons beide niet. Ik heb genoeg aan de koffie onderweg bij een konditorei ;-).

Vertrek lukt weer voor 9u. We volgen eerst een stukje van de HH-HB route die tussen Bremen en Hamburg loopt. De bordjes daarvan zijn helaas slecht leesbaar doordat het rode tekst is die vaak is vervaagd. Vlak voor de plaats Zeven loopt het ook een groot stuk langs een drukke weg, terwijl er een prima kleinere weg vrijwel evenwijdig loopt. Die zien we omdat er een omleiding is. Gelukkig verlaten we de HH route al snel omdat er langs deze route geen campings zijn in de buurt van Hamburg.

In Zeven koffie en Kuchen (en Simon een broodje kroket) bij een restaurantje dat van Nederlanders blijkt te zijn. Nazaten van militairen van de voormalige kazerne Seedorf. De helft van de clientèle blijkt ook Nederlands. De uitbater vertelt ons wat over de geschiedenis en begint al snel over de beroerde situatie van de legers in NL en Duitsland, de dreiging van dictators (mn Putin en Erdogan) en dat hij wel zou weten wat er met dergelijke mannen zou moeten gebeuren. Genoeg parades waar best een bom op zou kunnen vallen oid. Wij sputteren wat tegen dat dit toch juist methodes zijn die we niet zouden willen gebruiken en proberen een paar keer het onderwerp te veranderen, maar hij moest dit duidelijk even kwijt. We zijn enigszins opgelucht als er nieuwe klanten binnenkomen. De koffie en taart waren wel heerlijk!

De rest van de dag volgen we de Mönchsweg, oa langs kloosters, deel van een Europese pelgrimsroute. Deze gaat precies naar ons doel van vandaag, een camping vlakbij de Elbe. Mooie route, vrij glooiend, door mooie bossen, kleinschalige akkers en slaperige dorpjes.

Ik ben erg blij met het horen van enkele roepende kwartels in een graanveld. We zien er zelfs 1 een stukje vliegen, dat is voor het eerst dat ik er 1 zie. Leuk! Tweede leuke beest is een vuursalamander in het bos Braken vlak voor Harseveld. Er staan langs het pad lage schermen en er zijn veel passages onder het pad door. Op borden wordt verteld over de vuursalamanders die zo veilig kunnen oversteken. Op de plek waar geen maatregelen met zijn, loopt er inderdaad 1 over het pad. Verrassend klein, als ik het niet had geweten dat ze er waren, had ik gedacht dat het een naaktslakje was.

Lunch op een bankje in de zon (die inmiddels is doorgebroken) in Harseveld; met eieren, broodjes en oa hummus. We klagen niet. Mooi plaatsje met groen centrum tussen kerk en klooster en een verrassende lange brug over een moerasgebiedje.

Daarna verder over de rustige Mönchsweg. Blijft mooi. Vanwege een zeer dreigende lucht gaan we op hoog tempo door het mooi lijkende plaatsje Horneburg dat op de grens van het heuvelland en het laagland langs de Elbe ligt. Misschien morgen (we gaan er ws weer heen) nog wat langer kijken. We zijn net op tijd bij het viaduct over een snelweg en wachten daar de bui af. Hebben mooi tijd om de plannen voor morgen te bespreken. Het plan was eerst om morgen naar de overkant van de Elbe te gaan, daar op een camping de tenten neer te zetten en meteen door te fietsen naar het centrum van Hamburg (nog 16 km). Helaas is er voor morgen de hele dag regen voorspeld, dus tenten opbreken en opbouwen is niet zo aantrekkelijk. We gaan wel kijken of trein/bus vanaf deze kant een optie is (vanaf hier is het nl 30 km fietsen, dat is ons te ver voor een dag heen en weer). Later zegt de mevrouw van de camping dat er een trein gaat vanuit Horneburg. Dat gaan we morgen proberen.

Het laatste stukje naar de camping is erg mooi, een slingerend weggetje langs een dijk langs de Lühe met veel mooie huizen, vaak met vakwerk.

De camping is ook mooi. Enkele paden voor caravans en 'vaste' bewoners en daartussen een smalle groene strook tussen beboste slootjes voor trekkers. Er staat 1 picknicktafel met daarbij al een fiets en een tent, maar we mogen er wel bij komen. Blijkt een Nederlander die vanaf De Punt naar Kopenhagen fietst. Beetje sneller dan wij, 100 km per dag. Wij zijn al dik tevreden met onze 77 vandaag die zonder moeite ging. Al zal de westenwind daar goed aan hebben meegeholpen :-)

Natte tenten opgezet, ze drogen nog net in de laatste zon. De avond is verder vergelijkbaar met de voorgaande. Om half 12 klaar met dit stuk. Foto's komen morgen.

Jackelien

Grappig, dat restaurantje in zeven hebben wij een aantal jaren als Bivak gebruikt tijdens de Roparun toen we nog vanuit Hamburg vertrokken. In Delmenhorst zaten we toen bij de brandweer.

Karen Blaakmeer

Ha, wat toevallig! Mooi gebied om door te lopen/fietsen.