Simon en Karen fietsen naar Denemarken

2e fietsdag - van Neulehe naar Thüle - 52 km (cum. 135)

Gister al besloten om vandaag rustig aan te doen, niet te snel teveel willen. Dus een camping gezocht op 50 km afstand en nog niet vroeg opgestaan. Marion had om 9u verse broodjes van de bakker klaarstaan en oa een eitje van eigen kippen. We smeren ook wat broodjes voor onderweg.

Lekker hoor, dit vaste adres. En gezellig. Marion is een fijne persoon om een tijdje bij te zijn! We hopen nog regelmatig een fietstocht bij haar te kunnen starten!

Net na 11u weg, richting oost. Het is grijs en er valt zonuendan een beetje regen, maar het is niet koud. En echt nat worden we ook niet, dus het valt mee. Toch is het wel fijn als begin van de middag de zon doorbreekt.

De knooppuntenroute die ik heb uitgestippeld volgt lang tijd het Küstenkanal, een breed kanaal tussen de Ems en de Weser. We zwalken wat rond het kanaal.

Een paar keer een stuk langs een grote weg, minder leuk. Het eerste stuk is ook vrij saai, veel grote veeschuren (ws kippen en varkens). Vanaf Esterwegen wordt het wat interessanter met bos en een groot stuk hoogveen waar we even naar een uitzichtpunt lopen. In de verte is te zien dat het veen afgegraven lijkt te worden. Geen vrolijk beeld.

Komen ook langs Gedenkstätte Esterwegen, een terrein waar hoge metalen muren en hekken omheen staan en waar blokken hoge heggen de locaties aangeven van vroegere barakken. Het is een concentratiekamp geweest in WO2, nu een museum. We gaan er niet in.

In Friesoythe doen we boodschappen voor 2 dagen (want morgen zondag) bij een Lidl. Vanavond erwtensoep en salades, morgen gnocchi met broccoli en zalm. Het past allemaal mooi in de twee voortassen. Mijn fiets voelt als een tank, is nog steeds lekker stabiel! Simon blij met een fles sinas die mooi in de bidonhouder past :-)

Het laatste stukje is mooi over smallere wegen en paden, deels langs het riviertje Soeste. In Thüle zien we feestelijk gekleede bruiloftsgasten en een glimp van het bruidspaar. Vlak daarna komen we langs een pretpark annex dierentuin en ik meen iets te herkennen. Even opgezocht en inderdaad, we zijn hier in 2011 geweest met de jongens toen we in de buurt in een huisje zaten. Grappig!

Een klein stukje verder is een stuwmeer (Talsperre Thülsfeld) waar meerdere campings zijn. De beoogde camping bleek vandaag gesloten voor nieuwe gasten, de eigenaren waren naar een bruiloft. Toevallig :-). Op de tweede was zat plek, we betalen €28. Voor het eerst mijn nieuwe tent opgezet, blij mee!

Als alles staat, gaat Simon douchen en ik de soep opwarmen. Na het eten duikt Simon (na de afwas) zijn tent in, ik wandel nog even naar het meer en langs het riviertje terug. Daarna douchen en in de badruimte dit stuk schrijven terwijl telefoon en Garmin horloge (waarop ik de route bijhoud) aan de lader hangen.

Morgen 7u op, we gaan weer verder!

Overzicht van de route en statistieken: